Recensies

 

Natuurlijk zijn wij prima in staat u te informeren over de kwaliteiten van onze school en het voor Barneveld en omgeving unieke Dalton onderwijs. Wat is er echter mooier dan onze leerlingen, oud leerlingen en ouders aan het woord te laten. Zij overtuigen u graag !

Eigen verantwoordelijkheid

Onze oudste 2 kinderen hebben op een grotere basisschool gezeten. Voor deze school hadden we niet bewust gekozen, het was meer omdat de andere kinderen uit de buurt ook naar deze school gingen.
Door de jaren heen kregen we steeds meer het gevoel, dat de school te groot was. De kinderen konden zichzelf niet goed ontwikkelen, van alles werd voor ze ingevuld. Naar ons idee moesten ze voldoen aan de “norm” van het gemiddelde kind. Ze kregen geen verantwoordelijkheid, er werd over en voor ze beslist.
Toen onze jongste de basisschoolleeftijd bereikte, wisten we dat we het anders wilden.Bij een bezoek aan Daltonschool Lange Voren wisten we meteen wat we gemist hadden. We zagen de kinderen zelfstandig bezig, waarbij opviel dat ze serieus gericht waren op hun taak.
De leerkracht straalde rust uit, waardoor de leerlingen ook rustig waren.
Opvallend vonden wij dat de meeste leerkrachten 4 of 5 dagen werkten. Wij wisten dat onze zoon van stabiliteit hield dus dat was voor ons een pluspunt.
Onze zoon zit inmiddels in groep 5 en we zijn blij dat we destijds de keuze gemaakt hebben voor Daltonschool Lange Voren.
Door de kleinschaligheid merken we dat er veel minder gedoe is en het samen werken is voor hem heel goed geweest. In groep 1 en 2 werkte hij al samen met leerlingen uit de bovenbouw, daarbij werd zelfs eten gemaakt. Hierbij had iedere leerling uit zijn groep een rol, de leerling uit groep 8 had vanzelfsprekend meer verantwoordelijkheid.
Hij heeft nu voor het derde jaar dezelfde meester en we merken dat dit veel rust en duidelijkheid geeft. Zowel voor onze zoon als voor ons, bij onze andere kinderen merkten we dat de vele wisselingen voor veel onrust zorgden.
 
Jolanda en Gerbrand van Harskamp ( ouders van leerling in groep 6)

Kleinschalig en aandacht voor ons kind


Onze zoon zat in groep 1 en groep 2 op een reguliere christelijke basisschool in Barneveld. Een grotere school, lekker dicht in de buurt. Hij heeft daar veel vriendjes gemaakt.
Toch waren er signalen dat deze school niet bij ons paste en niet bij ons kind. Te grootschalig en te druk.  Na een bezoek aan de Dalton school, ook in Barneveld, waren zowel ik als mijn man blij om te zien dat het ook anders kan. Kleinere groepen. Aandacht en tijd voor ons. Aandacht voor ons kind. En bovendien ook nog onderwijs van deze tijd, waarin de kinderen zelfstandig leren leren. Dat lijkt ons een mooie bijdrage voor zijn hele leven en ook bij de overgang naar het voortgezet onderwijs.  
Wij zijn blij en tevreden met de overstap die we gemaakt hebben. Ouders van leerling in groep 3
 

 

Samenwerken ! 


Ik kwam door een verhuizing vanaf groep 4 op Daltonschool Lange Voren en ik vond het gelijk heel leuk. Vooral het samenwerken was heel leuk. Dan ga je in groepjes van vier kinderen uit vier verschillende groepen samen iets leuks doen zoals een appeltaart bakken een dominobaan bouwen of tafelvoetballen. Het zelfstandig werken is ook heel leuk en leerzaam. Je krijgt in het begin van de week een soort takenblad waar opstaat wat je die week moet doen en dan krijg je ongeveer een uur per dag om die dingen te doen en zelf na te kijken. Als je het nagekeken hebt, dan gaat de leraar het ook nog even controleren.
Ik heb een hele leuke tijd gehad!
Cas van Ramshorst (oud leerling)

Ik heb veel leuke herinneringen aan Daltonschool Lange Voren. Het is een gezellige school waar iedereen elkaar kent en iedereen met elkaar omgaat. Ik zat in een klas met verschillende groepen, dus als de juf of meester de andere groep les gaf, moest je zelf zelfstandig werken. Ik heb er goed leren samenwerken en heb daar nu nog steeds veel aan. Je krijgt veel persoonlijke aandacht en dus niet alleen klassikaal. Ik vond het leuk om te zien dat kinderen uit groep acht ook met kinderen uit de kleutergroep speelden. Er hangt een hele leuke sfeer, waardoor ik elke dag met plezier naar school ging en met een fijn gevoel later weer thuis kwam. Ook was er om het jaar een revue, een soort musical. Het is leuk om met de hele school, van groot tot klein, samen te werken om er steeds een leuke voorstelling van te maken.
Jeffrey Smink (oud leerling)
 

Zelf je werk plannen !


Ik vind school leuk, omdat je zelf mag weten wat je gaat doen. Aan het begin van de week krijgen we een weektaak. Daarop staat wat je in die week moet doen. Als we zelfstandig gaan werken, mag je zelf kiezen aan welke taak je gaat werken. Je mag ook altijd met iemand uit je groep samen aan een opdracht werken. Zo leer je om zelf je werk te plannen. We doen veel leuke dingen. We hebben Open Podium, dan mogen kinderen aan de anderen laten zien wat ze leuk vinden of waar ze goed in zijn. Bijvoorbeeld zingen of dansen. En één keer in de twee weken gaan de kinderen uit groep 6, 7 en 8 kinderen ophalen uit de lagere groepen. We gaan dan samen iets knutselen, bouwen, bakken of een spel doen. Dat heet samenwerken.
Laura (oud leerling)


Ik heb op deze school gezeten, ik ben weggegaan omdat we gingen verhuizen. Ik vind dat nog altijd heel erg jammer, want ik vond het erg leuk. Het bijzondere van deze school is dat je veel samen mag doen. Dat heb ik bij mijn huidige school niet (en daar heb ik nogal last van). Dus als je een vraag hebt, dan kan je die altijd stellen aan diegene die naast je zit. Op de Lange Voren werkte je met een weekplan. Dat is een schema wat je deze week moet doen, zo leer je heel goed zelfstandig plannen en werken. En als de week voorbij was dan moest je opschrijven wat je van de week vond. De meester kijkt je weekplan na en schrijft wat hij van de week vond en hoeveel hij/zij af heeft. Ik vond het werken met een weekplan altijd erg prettig.
Rein Eekhof (oud leerling)