Vrijheid in gebondenheid
Leerlingen leren op school een eigen keuzevrijheid te hanteren, waarbij zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun (leer)gedrag. De opgegeven leerstof en de eisen die daaraan worden gesteld, de tijdslimiet en de schoolregels vormen de grenzen waarbinnen te kiezen valt.
Op onze school kiezen de kinderen met welke taak ze beginnen, soms of ze wel of niet meedoen aan een instructieles, werken samen met anderen of individueel en delen zelf hun tijd in. De school biedt de leerlingen ruimte voor een verantwoorde keuze bij het verwerken van de leerstof. Leerlingen krijgen de ruimte om te experimenteren, maar worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert.
Zelfstandigheid
Zelfstandig leren op een daltonschool houdt in dat leerlingen uitgedaagd worden hun leertaken zelf tot een goed einde te brengen. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van de leerlingen. Om later als volwassenen goed te kunnen functioneren moeten de leerlingen leren beoordelen welke beslissingen zij moeten nemen. De keuzevrijheid dwingt de leerlingen tot het nemen van zelfstandige beslissingen over een verantwoorde werkwijze.
Samenwerking
Daltononderwijs biedt de leerlingen iedere dag de mogelijkheid samen te werken. De samenwerking bij de leerlingen kan bestaan uit:
- onderlinge hulp
- samen een opdracht maken
- elkaar overhoren
- werk van elkaar na kijken enz.
Leerlingen ontwikkelen sociale vaardigheden, leren te reflecteren op samenwerken en leren door iets aan anderen uit te leggen.
Voor vrijheid, zelfstandigheid en samenwerken is verantwoordelijkheid en vertrouwen belangrijk. De kinderen krijgen het vertrouwen om keuzevrijheid te hebben. Die vrijheid moeten ze goed gebruiken. Daar komt verantwoordelijkheid om de hoek kijken. Vrijheid mag niet misbruikt worden.